Lipsa criticii este considerată laudă. Acest proverb (din Sudul Germaniei) este din păcate încă menționat în multe companii. Dar lauda este mult mai eficientă – și să recunoaștem, mult mai plăcută! Mai mult, chiar vă va spori motivația! De ce ar trebui să vă exprimați aprecierea față de angajații dvs. sau chiar față de freelancerul care a lucrat la ultimul proiect și cum funcționează cel mai bine, citiți în continuare:
Valoarea motivării
Recunoașterea și laudele sunt componentele esențiale pentru o motivație de durată. Dacă comunicați și realizările importante ale angajaților și ale freelancerilor dvs., aceștia nu vor simți doar un sentiment plăcut (meritat) de realizare, ci și sentimentul că munca lor este apreciată. Acesta este un stimulent deosebit! Pe de altă parte, este foarte demotivant să nu vi se spună nimic bun și în cel mai rău caz, chiar să fiți înlocuit. Dacă considerați că lipsa recunoașterii sau chiar criticile permanente o vor face pe cealaltă persoană să aibă un rezultat mai bun, acesta este un mit fals care poate duce la resemnare pe termen lung. Cu toate acestea, mulți supervizori își fac griji că acest lucru ar putea oferi un avantaj angajaților. Dar procentul mic în care acest lucru este valabil este o minoritate față de marea majoritate care își doresc să fie lăudați și acest lucru îi face fericiți. Astfel, comportamentul care este lăudat este, de asemenea, mai probabil să fie repetat. Astfel șansa ca performanța să rămână constant ridicată este foarte mare după laude. O bună administrare a angajaților duce la mai multe satisfacții și la o relație plăcută pe termen lung (acest lucru este valabil și pentru freelanceri, de altfel). Așa că lăudați mai mult! Acum puteți afla cum să faceți asta.
Pont: Cum să lăudați cel mai bine
Totuși, pentru a avea parte de efectul pozitiv al laudei, depinde de modul în care este făcut acest lucru. Totul stă în tehnică. Dacă doar lăudați într-un mod superficial și general, partenerul dvs. (indiferent dacă e vorba de angajat/freelancer, coleg sau cineva din viața personală) probabil nu va crede asta. Funcționează mai bine astfel:
Lăudați personal
Lauda ar trebui mereu să fie făcută personal, preferabil în privat. În primul rând, puteți fi mai precis referitor la realizările respective și în al doilea rând, este incomod pentru unii oameni când lumina reflectoarelor este pusă pe ei în fața tuturor (de exemplu colegi). Unii pot chiar să se simtă invidiați. Desigur, este o altă poveste dacă doriți să lăudați o echipă întreagă pentru munca lor. Aici puteți să îi lăudați pe toți laolaltă. Dacă doriți să programați un interviu suplimentar de evaluare sau o întâlnire separată pentru acest lucru, ar trebui să anunțați că va fi o discuție pozitivă. Orice altceva ar putea face ca angajatul sau freelancerul dvs. să fie neliniștit în avans.
Momentul potrivit
Feedback-ul direct asupra muncii în sine sau asupra performanței obținute contribuie semnificativ la faptul că acest lucru va continua și că se vor stabili modele corespunzătoare de comportament. Pentru că dacă păstrați laudele până la o întâlnire anuală sau până la încheierea unui proiect, probabil că nimeni nu va ști exact ce a mers foarte bine în momentul X. Sau de ce s-a întâmplat asta. Sau ce anume au făcut și a dat roade. Așadar: este indicat să lăudați imediat după acele realizări.
Fiți sincer
Doar pentru că lauda este bună pentru motivație și pentru relația cu angajații, asta nu înseamnă că trebuie să lăudați orice realizare mică. Deoarece doar laudele sincere care sunt asociate direct proporțional cu performanța vor avea efectul dorit. Lauda falsă, pe de altă parte, nu ajută pe nimeni și, din contră, există doar un efect de saturație când o realizare specială ar trebui să fie recunoscută. Laudele condiționate de tipul: „Faci o treabă bună, de aceea mai am multe aici”, sunt, de asemenea, mai bine de evitat. Deoarece în acest exemplu, angajatul dvs. aude că acele cuvinte de laudă sunt folosite doar ca scop ulterior. De asemenea, nu ar trebui să utilizați critici ascunse aici. Lăudați de dragul laudei, pentru că angajatul a făcut o treabă bună și lăudați-l exact pentru asta. E foarte simplu.
Răspundeți angajatului
În timpul formulării laudei, țineți cont de partenerul dvs.: Oamenii sfioși care sunt mai puțin convinși de puterile proprii, au nevoie de laudă pentru a avea parte de siguranță și de senzația că au reușit. Și acest lucru este valabil și dacă persoana nu își etalează realizările într-un mod uimitor. Cei mai încrezători și ambițioși au tendința să obțină mai mult din laudele mai puțin obișnuite și care le oferă acel impuls final spre performanța maximă. Fiecare răspunde diferit la aprecieri. Când luați acest lucru în cont, ambele părți au parte de beneficii.
I-mesaje și emoție
În funcție de tipul de persoană pe care o aveți în fața dvs., puteți folosi un ton mai emoțional dacă e necesar. De asemenea, nu ar trebui să vă ascundeți entuziasmul – dar doar entuziasmul autentic vă rugăm. Dacă angajatul sau freelancerul v-a depășit așteptările, atunci ar trebui să îi arătați asta acestuia – și să îi spuneți ce înseamnă pentru dvs. și pentru companie și de ce performanța lor este atât de excepțională. I-mesajele suplimentare sporesc acest efect și credibilitatea dumneavoastră.
Cuvinte precum „Ați făcut o treabă bună!” sau „Suntem foarte mândri de tine” sunt importante pentru oricine. În sfârșit, puteți să vă încurajați angajatul să continue în exact același mod ca până acum. Și veți vedea: Lauda este foarte bună pentru angajați și pentru dumneavoastră!